12 czerwca 2024 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło kierunki realizacji polityki oświatowej.
W roku szkolnym 2024/2025 polityka oświatowa państwa w Polsce skupia się na kilku kluczowych obszarach, mających na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz dostosowanie systemu edukacji do wyzwań współczesnego świata. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kierunki realizacji polityki oświatowej w nadchodzącym roku szkolnym.
1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Co jest priorytetem dla Minister Edukacji-Pani Barbary Nowackiej — w roku szkolnym 2024/2025?
1. Edukacja prozdrowotna
Zdrowie i aktywność fizyczna odgrywają fundamentalną rolę w życiu młodego człowieka. W roku szkolnym 2024/2025 nacisk zostanie położony na kształtowanie prozdrowotnych zachowań, rozwijanie sprawności fizycznej oraz nawyku regularnej aktywności ruchowej. Szkoły będą również prowadzić zajęcia z udzielania pierwszej pomocy, co pozwoli uczniom na zdobycie umiejętności ratowania życia.
2. Edukacja obywatelska i proobronna
Szkoły będą miejscem kształtowania postaw społecznych i patriotycznych. Edukacja obywatelska ma na celu rozwijanie odpowiedzialności za region i ojczyznę, a także edukację dla bezpieczeństwa i przygotowanie do obrony kraju. W programach nauczania znajdą się elementy rozwijające świadomość obywatelską oraz przygotowanie młodzieży do aktywnego udziału w życiu społecznym.
3. Wspieranie dobrostanu psychicznego
Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to kolejny priorytet w roku szkolnym 2024/2025. Szkoły będą wspierać rozwój empatii i wrażliwości na potrzeby innych, co ma przyczynić się do poprawy zdrowia psychicznego uczniów. Istotnym elementem będzie także podnoszenie jakości edukacji włączającej oraz umiejętności pracy w zróżnicowanych zespołach.
4. Rozwój umiejętności cyfrowych
W dobie cyfryzacji rozwój umiejętności cyfrowych jest niezbędny. W szkołach zostanie położony nacisk na bezpieczne poruszanie się w sieci oraz krytyczną analizę informacji dostępnych w Internecie. Nauczyciele będą korzystać z narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w tym opartych na sztucznej inteligencji, co ma na celu poprawę jakości nauczania.
5. Kształtowanie myślenia analitycznego
Interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz pogłębianie umiejętności matematycznych będą kluczowymi elementami edukacji. Szkoły będą promować myślenie analityczne, które jest niezbędne w zrozumieniu złożonych problemów współczesnego świata.
6. Rozwój umiejętności zawodowych
Współpraca szkół z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi ma na celu rozwój umiejętności zawodowych uczniów oraz promowanie uczenia się przez całe życie. Praktyczne doświadczenia zdobywane w trakcie edukacji mają przygotować młodzież do wejścia na rynek pracy.
7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracji
Wspieranie uczniów z doświadczeniem migracyjnym, w tym nauczanie języka polskiego jako obcego, będzie kolejnym istotnym elementem polityki oświatowej. Szkoły będą dążyć do integracji uczniów migrantów, zapewniając im odpowiednie wsparcie językowe i kulturowe.
Rok szkolny 2024/2025 przynosi wiele wyzwań, ale i możliwości dla polskiego systemu oświaty. Priorytety w zakresie edukacji prozdrowotnej, obywatelskiej, cyfrowej, zawodowej i włączającej mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz przygotowanie ich do aktywnego i świadomego życia w społeczeństwie. Dążenie do poprawy dobrostanu psychicznego oraz integracji uczniów migrantów to kroki w kierunku bardziej inkluzywnej i przyjaznej szkoły.
Jak przydatny był ten wpis?
Kliknij gwiazdkę, aby go ocenić!
Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba głosów: 6
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten wpis.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?